måndag 14 juni 2010

JUNI!

Jag känner mig äntligen redo.
Klockan är nitton minuter över nio, den andra juni en stockholmsmorgon. Jag sitter på ett café på gamla brogatan, bläddrar tanklöst i en modetidning, tuggar min alldeles för dyra frukost-foccacia och känner mig plötsligt mer och mer säker att jag är påväg åt rätt håll.

Jag och mattias åkte precis hissen nerför Sheratons våningar, sa hejdå redan där, och så fort dörrarna öppnades lämnade jag honom att ställa in sig i jobbmoode och promenerade rakt ut genom svängdörren, förbi centralstationen och kollade inte bakåt förren jag kommit en bra bit in på Drottninggatan. Väl hemma, hemma, hemma i sundsvall känner jag mig så liksom trygg i mina små grottor som inbillar mig att det räcker så. Att allt jag egentligen behöver, det finns väl redan där?

Sedan märker jag, som jag egentligen vet, att så fort jag får den minsta distans och sätter min fot på en gata i en annan stad, med andra människor, så vill jag bara ta större och större kliv. Jag vill att min fot hamnar någonstans jag aldrig varit varje gång jag sätter ner den. Att ögonen som möter mina aldrig gjort det förut.

Jag är också galet taggad, trots tvångsmässigheten, att uppleva en så annorlunda, för mig uppochnervänd, kultur på så pass nära håll. Att vara född i just sverige är så himla safe och ger varje medborgare så många möjligheter redan från början, men inte nog med det. Vi, sverige alltså, har alltid hållit oss mer eller mindre neutrala internationellt, vi har välfärd och har aldrig behövt oroa oss för naturkatastrofer. Vi har vår egen krona & egna naturkraft som räddar oss från nationella kriser av det grövre slaget som i tex grekland just nu. Oavsett om vi sluter samman med resten av EU eller inte är landet sverige som fosterland att komma hem till, som att komma hem till sina föräldrar efter att man flyttat hemifrån. Skiter det sig när man är på äventyr är det bara att komma hem, bre en limpmacka, ta ett glas o´boy & lägga sig i soffan. Pretty much. Det är skönt

Ska scanna hjärnan idag, privatbeställd e.e.g sen ska jag se om jag hinner hem och jobba ikväll. Hade en jättetrevlig dag med Mattias igår, jordgubbar, thaimat, sol, bio & skvaller. Ska luncha med Gustaf om några timmar. Det kommer att bli bra allting. Snart :)

Har också spekulerat lite runt qatari-modet. Även om jag varken kommer att behöva bära varken slöa eller burqa kommer jag ändå att behöva dölja både min axlar och ben, undvika tajta & eller ens på det minsta vis urringade kläder. Under utbildningen kommer klädkoden att vara kavaj, skjorta, halvlång kjol samt strumbyxor men privat tänker jag mig somriga, men långärmade, långklänningar & fina knästrumpor. Inte på något sätt stötande eller för färgglada plagg men ändå pigga mönster för att jag själv inte ska deppa ihop.

brb

0 kommentarer: